سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاد شهدای کربلای ایران

محلی برای فرستادن هدیه ای از ایرانیان به شهدای دفاع مقدس

بزرگ مرد تاریخ

پیوند ها
 
لوگوی دوستان
گنجینه احادیث

 
جستجو گر گوگل


شهید محراب به روایت تصویر

آنچه پیش روی شماست گزیده‌ای از تصاویر شهید محراب، آیت الله محمد صدوقی است که مشرق افتخار انتشار آن را دارد.

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید



مشرق نیوز




   نوشته شده در چهارشنبه 93/4/11  توسط خادم 



ستارگان آسمان ایران اسلامی

دلاوری‌های به یاد ماندنی سردار شهید "مجید بقایی" فرمانده قوای یکم کربلا

به خاطر لیاقت‌های فراوان که در هنگام فرماندهی سپاه شوش از خود نشان داده بود به فرماندهی لشکر فجر برگزیده شد و در عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان به سمت معاونت حسن باقری (فرمانده قرارگاه کربلا ) منصوب و پس از عملیات محرم فرمانده قوای یکم کربلا شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.


آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.


اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.


 
 


سردار شهید "مجید بقایی"

شهید مجید بقایی در بهمن ماه سال 1337 در بهبهان چشم به جهان گشود.

هوش سرشار و استعداد وی باعث شد تا تحصیلات پنجم و ششم دبستان (نظام قدیم) را در عرض یکسال در یکی از مدارس بهبهان بگذراند و سپس رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل در دبیرستان انتخاب کند.   

حدود سالهای 53- 54 فعالیت‌های او در دانشگاه شکل گرفت در سالهای 55 و 56 که مبارزه ملت مسلمان ایران به اوج خود نزدیک می‌شد او از عناصر هدایت کننده تظاهرات علیه رژیم طاغوت بود.   

او در بدو تشکیل گروه "منصورون" وارد شاخه نظامی آن شد و کار نظامی او پس از انقلاب اسلامی هم ادامه داشت. وی فعالیتش را در این زمینه با حضور در کمیته و شهربانی آغاز کرد.

  



پیش از آغاز جنگ تحمیلی به توصیه محسن رضایی به سپاه پیوست و در واحد روابط عمومی سپاه امیدیه به فعالیت مشغول شد و پس از مدتی به فرماندهی سپاه پاسداران شوش منصوب شد و در این مدت طرح‌های عملیاتی بسیار خوبی را علیه دشمن بعثی در قالب گروه‌های کوچک به اجرا در آورد.

به خاطر لیاقت‌های فراوان که در هنگام فرماندهی سپاه شوش از خود نشان داده بود به فرماندهی لشکر فجر برگزیده شد و در عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان به سمت معاونت حسن باقری (فرمانده قرارگاه کربلا ) منصوب و پس از عملیات محرم فرمانده قوای یکم کربلا شد.   

مجید بقایی در 9 بهمن ماه 1361 در حالی که با عنوان فرمانده قوای یکم کربلا به همراه چند تن دیگر از برادران و یاران خود مشغول بررسی یکی از مکان‌ها برای شناسایی و نفوذ در دل دشمن بودند، مورد اصابت گلوله توپ خانه دشمن قرار گرفتند و همه باهم دعوت حق را لبیک گفته و به شهادت رسیدند.


 


منبع: باشگاه خبرنگاران




   نوشته شده در پنج شنبه 93/4/5  توسط خادم 



پیوستن 18 عراقی با شنیدن صوت اذان شهید «ابراهیم هادی» به سپاه اسلام
در عملیات «مطلع‌الفجر» که به منظور آزادسازی ارتفاعات غربی گیلانغرب اجرا شد، شهید مفقود «ابراهیم هادی» با حرکت به سمت دشمن اذان صبح سرداد که قلب دشمن را بلرزه درآورد و 18 نفر از نیروهای عراقی با شنیدن صوت دلنشین اذان او خود را تسلیم سپاه اسلام کردند.

در 20 آذر ماه 1360 عملیات «مطلع‌الفجر» در جبهه میانی «گیلانغرب» و «شیاکوه» به منظور آزادسازی ارتفاعات غرب گیلانغرب به مدت 17 روز با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی» انجام گرفت.
در این عملیات که تا 6 دی‌ماه همان سال ادامه یافت، نیروهای خودی در ارزش‌گذاری 3 جبهه مانند دشمن اولویت اول را برای جبهه‌ جنوبی قائل بودند و جبهه‌های میانی و شمالی در رتبه دوم و سوم قرار داشت. به همین دلیل فرماندهی نیروی خودی در جبهه جنوبی تمرکز یافته بود و جبهه میانی عمدتاً با اتکای به توان تقویت شده سپاه منطقه 7 و قرارگاه ارتش در غرب کشور اداره می‌شد.
به عبارت دیگر، اگر چه 2 عملیات «مطلع‌الفجر» و «محمد رسول‌الله(ص)» از سلسله عملیات‌های دوره آزادسازی شناخته می‌شود اما توانی که در این عملیات‌ها به کار گرفته شد، همچون عملیات‌های جبهه جنوب نبود.
عملیات مطلع‌الفجر که به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام شد، ارتفاعات «شیاکوه» و «برآفتاب» به تصرف خودی درآمد، اما پاتک‌های سنگین و متوالی دشمن از یک سو و عدم امکان پشتیبانی از نیروها به سبب دوری مسافت خط مقدم با عقبه از سوی دیگر، موجب شد با وجود 17 روز مقاومت، قله‌های آزاد شده بار دیگر به تصرف دشمن درآمد. 
به گزارش توانا، در این عملیات مداحی دل‌سوخته، معلمی فداکار، کشتی‌گیری قهرمان و فرمانده پرتلاش گروه چریکی شهید اندرزگو در غرب کشور، شهید مفقود «ابراهیم هادی» شجاعانه با حرکت به سمت دشمن اذان صبح سرداد که قلب دشمن را بلرزه درآورد. 18 نفر از نیروهای عراقی با شنیدن صوت دلنشین اذان این شهید والامقام خود را تسلیم سپاه اسلام کردند و جالب آنکه همه آنها در شلمچه به شهادت رسیدند. عملیات «مطلع‌الفجر» شاهد به خون نشستن پیکر شهید «غلامعلی پیچک» فرمانده محور تنگه کورک نیز بود.

منبع: خمول




   نوشته شده در یکشنبه 93/4/1  توسط خادم 





طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

آخرین مطالب


مقام معظم رهبری

درباره ما ...
 
 
کلمات کلیدی
 
 
 
آمار سایت